Ontstaan van Zwift
Eind 2014 is de eerst versie van het online platform Zwift gelanceerd en in 2022 de Zwift Hub. Jarvis Island is op dat moment de enige virtuele wereld waar je met een indoor trainer aan de slag kunt. 10 jaar later is het platform uitgegroeid tot marktleider als het aankomt op indoor wielrennen en bestaat zelfs het werkwoord Zwiften.
Tot eind 2022 is Zwift afhankelijk geweest van samenwerkingen met merken als Wahoo en Tacx. Dit zijn de producenten van indoor trainers die op Zwift moeten aansluiten. Op 3 oktober 2022 is de Zwift Hub gelanceerd. De eigen indoor trainer van Zwift waarmee het totaalplaatje aangeboden wordt aan wielrenners: de fiets trainer én het online platform. De Zwift Hub Classic, zoals die nu heet, wordt standaard geleverd met een casette naar keuze, zodat je racefiets altijd goed past. Voor €499 is dit een hele scherpe deal waar concurrenten het moeilijk mee hebben.
Samenwerking bestaande trainer en marktposititionering
De Zwift Hub is niet helemaal een eigen product van Zwift. Onder de motorkap is de trainer een JetBlack VOLT V2, maar dan met Zwift branding. Op basis van het grote bereik van Zwift, zijn ze in staat de Zwift Hub voor een veel scherpere prijs aan te bieden. Het online platform waarbij een subscription model van toepassing is, moet vooral het geld opleveren.
Zwift Hub kopen
De Zwift Hub is alleen te koop via de officiële shop op de website van Zwift. De fietstrainer wordt verkocht inclusief een 12-maanden abonnement voor Zwift, waardoor de prijs op €600 uitkomt. Grofweg betaal je €500 voor de Zwift Hub en €100 voor het jaarabonnement.
Met de nieuwe fiets trainer wilt Zwift concurrentie bieden tegen bijvoorbeeld de Wahoo Kickr Core, welke voor een net iets hogere prijs te kopen is. In prestaties zijn beide trainers vergelijkbaar, maar natuurlijk bestaan ook kleine verschillen. De belangrijkste overeenkomsten en verschillen zetten we op een rijtje in de vergelijking tussen de Zwift Hub en Wahoo Kickr Core.
Verschil tussen Zwift Hub Classic en Zwift Hub One
In oktober 2023, dus een jaar na de lancering van de fiets trainer, wordt een nieuwe versie gepresenteerd. De Zwift Hub wordt de Zwift Hub One en daarmee wordt het oude model als Classic neergezet. Het belangrijkste verschil tussen de beide uitvoeringen is de manier van schakelen. Zoals benoemd wordt bij de Classic en gemonteerde casette meegestuurd bij de bestelling. Dit zorgt er voor dat je je fiets moet afstellen op de nieuwe casette en levert nog meer problemen op wanneer je gebruik maakt van Zwift in combinatie met verschillende soorten fietsen.
De introductie van de Zwift Cog en Zwift Click op de One maakt hier een einde aan. De Zwift Cog is een enkel kransje verpakt in een hardplastic cover. Mechanisch schakelen is niet meer nodig, want dit gebeurt allemaal virtueel via de Zwift Click. Zoals te zien op de linker afbeelding, schakel je met een druk op de knop. De Zwift Click communiceert direct met het Zwift platform, en het platform communiceert op zijn beurt met de Cog om lichter of zwaarder te schakelen.
Zwift Hub in elkaar zetten en installeren
De ervaring die Zwift wilt leveren met de eigen indoor trainer begint eigenlijk al bij de doos. De doos is erg herkenbaar en je weet gelijk waar je mee te maken hebt. Op de bovenkant van de doos zit een kleine sticker met een QR-code geplakt. Zodra je de link van de QR-code volgt, kom je op de installatie pagina van Zwift uit, waar in verschillende korte filmpjes wordt uitgelegd wat je allemaal meot doen. Voor zowel onervaren als ervaren indoor wielrenners er handig!
Snel uitpakken dus..
In de doos zitten opvallend weinig onderdelen. Het moet dus wel heel simpel zijn om de Zwift Hub in elkaar te zetten. In de afbeelding is te zien dat hier een Zwift Hub Classic in elkaar gezet wordt, waarbij de 11-speed cassette al geïnstalleerd is.
Wat me daarnaast opvalt zijn de verschillende kleuren die op de onderdelen zichtbaar zijn. De beide voeten zijn gemarkeerd met oranje en blauw en corresponderen met de voorkant en achterkant van de trainer. Op die manier is het onmogelijk gemaakt om ze verkeerd om vast te schroeven. Twee kartonnen linialen zijn bijgeleverd waarmee de breedte van de ………. gemeten kan worden. Dit is belangrijk voor de keuze van een adapter (die metalen ringen die aan de kartonnetjes vastzitten).
Als je een van poten dreigt verkeerd om te monteren, krijg je ook gelijk een aanwijzing. Met een gevarendriehoekje wordt duidelik dat je deze moet omdraaien voordat je de poten vastmaakt met de meegeleverde bouten. De oplossing is simpel, de trainer optillen en de voet omdraaien.
Zwift Hub verbinden met Zwift
De Zwift Hub Classic en Zwift Hub One verbinden op dezelfde, gemakkelijke manier met Zwift. Van twee producten van dezelfde leverancier verwacht je eigenlijk ook niet anders. Zwift heeft duideijk een streepje voor op connectiviteit met het eigen platform ten opzichte van de concurrentie.
Zorg er voor dat de Zwift Hub aangesloten is op het stroomnet. Bovenop de trainer begint een blauw lampje te knipperen om aan te geven dat er stroom is. Vervolgens start je Zwift op en kom je in het welbekende scherm om apparaten te gaan koppelen. Vrijwel direct wordt herkend dat een Zwift Hub in de buurt een signaal uitzendt. Kies voor de Zwift Hub als connectie van vermogen en cadans, en je bent eigenlijk klaar om te gaan Zwiften.
Specs van de Zwift Hub op een rijtje
Allemaal leuk en aardig die ontwikkelingen van de fietstrainer van Zwift, maar hoe zit het met de prestaties? Wat schaf je precies aan als je een Zwift Hub gaat kopen?
- 1800 watt aan maximaal vermogen: voor de stervelingen onder ons meer dan genoeg om de snelste sprints ooit mee te trappen. De meeste tijd breng je door op een wattage tussen de 100 en 300 watt.
- 4,7 kilo vliegwiel: zorgt voor het natuurlijke gevoel en een normale rijervaring. DIt is als het ware de weerstand die is ingebouwd in de fiets trainer.
- 16% maximale stijging simulatie: ook dit is voor stervelingen meer dan genoeg. Een aantal wegen in Zwift komen op 17% (Radio Tower climb) of hoger uit, maar dit is verwaarloosbaar. Die paar zware stroken zijn niet genoeg om een fiets trainer van honderden Euro’s meer te gaan kopen.
- -/+ 2,5% precisie: iedere direct-drive trainer heeft een kleine afwijking in geleverde wattages ten op zichte van de werkelijkheid. Over het algemeen wijkt dit tijdens een rit zowel naar boven als naar onder af, waardoor het gemiddelde aardig overeenkomt.
- 52 dB op 250 watts, bijna geen geluid bij schakelen: tijdens een indoor rit maakt vooral het schakelen op de cassette veel geluid. door de Zwift Cog is mechanisch schakelen niet meer nodig. Als je de aandrijving eenmalig goed afstelt, loopt de ketting altijd soepel.
- In Zwift wisselt de ondergrond en de helling van de weg regelmatig. De Zwift Hub One reageert op een natuurlijke manier op deze veranderingen. Dit merk ik zelf vooral als de weg van 0% naar 3-4% oploopt. De weerstand wordt gelijkmatig verhoogd en voelt alsof je een heuveltje in Nederland opfietst.
- De Zwift Hub One is momenteel alleen te koop in combinatie met een jaarabonnement van Zwift.
Zwift Hub One kopen of niet?
Wij zijn helemaal weg van de Zwift Hub. Het rijgevoel dat de Zwift Hub One geeft is, voor zover mogelijk met indoor trainen, zeer realistisch. De prestaties die de fiets trainer levert zijn minstens vergelijkbaar en op sommige punten beter dan de concurrentie. In combinatie met het jaarabonnement van Zwift is de Zwift Hub eigenlijk goedkoper dan op het eerste oog lijkt. De trainer biedt dus het totaalplaatje voor een scherpe prijs. Als je op zoek bent naar de beste prijs-kwaliteitverhouding voor een direct-drive fietstrainer, is de Zwift Hub de perfecte keuze.